Ei muuta kuin somettamaan! – 27.4.2022

HelsinkiNorthin ja Hyria Laboratoriesin neljäs labrapäivä starttasi Sveitsin viihdekeskuksessa aurinkoisissa fiiliksissä. Jokainen osallistuja sai aloittaa kahvilla ja suklaalla, ennen sukeltamista päivän aiheeseen, joka oli digitaalinen markkinointi ja sisällöntuotanto.

Aiheesta oli tullut puhumaan Soma-Helsingin Erkka Malmivaara ja myöhemmin alkuiltapäivästä Kultacreativen Janni Kitti, joka on ollut mukana muun muassa luomassa Löylyn somesisältöä ja on Satokausikalenterin asiakkuuspäällikkö.

Jos olet miettinyt miksi sisältömarkkinointiin kannattaa panostaa, niin syy on niinkin yksinkertainen, kuin että se skaalautuu ja tuottaa niin sanotusti ikuisesti. Sisältömarkkinoinnin suosiota selittää myös se, että kaikki pääsevät nettiin, ja nettiin on helppo tehdä sisältöä ilmaiseksi. Pelkkä somemarkkinointi ei ole kuitenkaan nopein keino saada asiakkaita, mutta sillä saadaan luotua
tunnettavuutta ja tehtyä firmaa tutuksi uusille mahdollisille asiakkaille.

Erkka aloitti päivän avaamalla mitä on sisältömarkkinointi, se on niinkin kevyt asia kuin asiakasta kiinnostava asia. Sen pitäisi sisältää tavoitteen ja keinon herättää mielenkiinnon potentiaaliselle asiakkaalle, kutsua palaamaan uudestaan ja luomaan suhteen. Aihe on laaja ja mielenkiintoinen, miten kaikki nivoutuu yhteen. Myös edellisten laboratorioiden aiheet näkyvät uudessa valossa, kun opimme hyvään pohjaan lisää.

Tunnin verran kävimme läpi sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin teoriaa. Opettelimme termejä kuten inbound, KPI ja liidi. Tiedätkö sinä mitä ne tarkoittavat? Kun teoriaa oli käyty, niin Superparkin superihanat työntekijät olivat järjestäneet hauskat leikkimieliset kisat kaikille tauko-ohjelmaksi. Kaikki pääsivät myös hyppimään trampoliinille ja venyttelemään istuessa jäykistyneitä lihaksia!

Tauon jälkeen päästiin tositoimiin. Jokainen sai materiaalia ja apukysymyksiä, joiden avulla voi lähteä suunnittelemaan omaa digitaalista markkinointistrategiaa. Oppiminen on parasta silloin, kun saadaan opittu teoria näkymään käytännössä ja pääsee harjoittelemaan! Tässä nämä labrat toimivat parhaiten. Yhdessä pääsee oppimaan ja tekemään ja kuulemaan muilta.

Päivä päätettiin vielä Jannin pitämään inspiraatiopuheeseen, miksi sinne someen todellakin kannattaa tuottaa sisältöä. Janni esitteli erilaisia somesisältöjä mitä on ollut mukana luomassa ja tuottamassa, ja kertoi oman tarinansa. Ravintola- ja matkailualan duunarista oman markkinointiyrityksen johtoon. Tunti hurahti niin nopeasti kuunnellessa, että ei edes uskoisi. Jokainen sai varmasti siitä mukaansa edes pienen innostuksen kipinän – minäkin pystyn siihen!

Inspiroituneina päivän aiheista, oli taas aika jatkaa arkeen ja oman somesisällön ja markkinoinnin luomiseen. Ensi labran aihe tukee tätä myös, kun opettelemme kuvaamaan somesisältöä, omilla puhelimilla! Nähdään silloin!

LISÄTIETOJA:

Roni Pakkala

Projektipäällikkö

+358 40 661 6274

roni.pakkala@helsinkinorth.fi

HelsinkiNorth ry

Sini Rauhala

Hankevastaava

+358 40 610 4706

sini.rauhala@hyria.fi

Hyria koulutus Oy